Papież przed wyruszeniem do Egiptu nawiedził bazylikę Santa Maria Maggiore
st (KAI) / Rzym / KAI
PAP/Darek Delmanowicz
Zgodnie z tradycję, przed wyruszeniem do Egiptu w swoją 18. podróż zagraniczną Ojciec Święty udał się na chwilę modlitwy do rzymskiej bazyliki Santa Maria Maggiore, by prosić Matkę Bożą czczoną w obrazie Salus Populi Romani o szczęśliwy przebieg tej pielgrzymki. Poinformował o tym na swoim koncie Twitter rzecznik Stolicy Apostolskiej, Greg Burke.
Była to 46 wizyta papieża Franciszka w bazylice Santa Maria Maggiore od początku pontyfikatu. Obraz Matki Bożej Salus Populi Romani należy do najbardziej czczonych wizerunków Maryi we Włoszech. Przydomek „Wybawicielka Ludu Rzymskiego” sięga wydarzeń z końca VI wieku, kiedy mieszkańców Rzymu trawiła epidemia dżumy. W roku 590 papież Grzegorz Wielki niósł ten wizerunek Maryi w błagalnej procesji, prosząc o ocalenie miasta. Wówczas ujrzał na niebie anioła, chowającego karzący miecz, a wkrótce potem zaraza ustąpiła.
Dziś słynący łaskami obraz Matki Bożej znajduje się w bazylice Santa Maria Maggiore, dokąd rzymianie pielgrzymują w wielu intencjach. Także zwyczajem papieża Franciszka jest rozpoczynanie i kończenie podróży apostolskich „u Matki Bożej Większej”.
Franciszek wspomniał o swej podróży na Sycylię i podarował wiernym 40 tys. krzyżyków
kg (KAI) / Watykan
Grzegorz Gałązka
Na zakończenie coniedzielnego spotkania z wiernymi na Placu św. Piotra 16 września Franciszek krótko podsumował swą wczorajszą podróż na Sycylię i ofiarował wszystkim w darze ok. 40 tysięcy metalowych krzyżyków. Przypomniał i podkreślił, że jest to „znak miłości Boga, który w Jezusie oddał za nas życie” oraz prosił, aby po powrocie do swych domów postawić go na widocznym miejscu. Dodał, że nie jest to „przedmiot ozdobny, ale znak, który należy rozważać i przed nim się modlić”.
W 1626 r. tuż przy Ostrej Bramie osiedlili się karmelici bosi, otaczając obraz szczególną czcią. Wybudowali klasztor i kościół p.w. św. Teresy z Avila. Następnie zbudowali kaplicę nad Ostrą Bramą i tam umieścili obraz, nad którym władze miasta zleciły im opiekę.